Twój koszyk
Suma
0,00

Kategorie

Reklamacja usług dezynfekcyjnych

Dezynfekcja cieszy się w Polsce coraz większą popularnością. Chętnie płacimy za profesjonalne pozbycie się drobnoustrojów, szkodników czy ozonowanie, które zwłaszcza teraz, w erze pandemii COVID-19, staje się dla wielu osób bardzo ciekawą opcją. Jak zachować się, gdy usługa jest wykonana niezgodnie z umową?

Reklamacja usług dezynfekcyjnych

Martyna Kowalska

19 stycznia 2021

Dezynfekcja, dezynsekcja…

Na profesjonalne czyszczenie domów, biur czy mieszkań składa się wiele działań, które powszechnie określamy mianem dezynfekcji. Może to być na przykład zabieg deratyzacji, pod którego pojęciem rozumiemy usuwanie szkodników, na czele z myszami i szczurami.

Innym przykładem takiej usługi jest dezynsekcja. Spotykamy się z nią wtedy, gdy chcemy wywabić z nieruchomości nieco mniejsze drobnoustroje, które ogólnie można określić owadami. Są to zarówno pluskwy, karaczany jak i mrówki czy osy, które często dają się we znaki zwłaszcza jesienią i wiosną.

Specyficznymi zabiegami, które można uznać za dezynfekcję, jest na przykład ozonowanie pomieszczeń czy profesjonalne czyszczenie, które ma na celu pozbyć się z pomieszczeń grzybów czy brzydkiego zapachu. Wspólnym mianownikiem wszystkich tych zabiegów jest to, że kupujemy u wybranej firmy usługę, która jest dość precyzyjnie uregulowana w polskim prawie.

Reklamacja usługi a reklamacja towaru

Wiele osób, u których usuwanie z domu owadów czy roztoczy nie sprawdziło się, mylnie wychodzi z założenia, że może powołać się na zasadę rękojmi. Niestety, ale nie zawsze jest to zgodne z literą prawa. Nie należy być więc zdziwionym, gdy firma nie przystanie na propozycję na przykład pełnego zwrotu gotówki w terminie 14 dni.

Na szczęście nie oznacza to, że klient nie jest odpowiednio chroniony przed takimi wykonawcami. Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawodawstwem, możemy domagać się naprawy wad, co w przypadku usług dezynfekcyjnych może być jednoznaczne z ponowieniem zabiegu.

Trzeba jednak dokładnie wskazać niedopatrzenia, jakich dopuściła się firma. W zgłoszeniu reklamacji usługi warto podać ostateczny termin, w jakim wzywamy przedsiębiorcę do wykonania działań o charakterze naprawczym. Jeśli szkody wystąpiły przed uiszczeniem zapłaty, to możemy odmówić dokonania zapłaty za niewłaściwie wykonaną część zadania do czasu naprawienia niedociągnięć.

Specyficzną sytuacją, jaka może wystąpić, jest niemożność pogodzenia interesów klienta z firmą dezynfekcyjną. Jeśli mimo wykonania usługi o charakterze naprawczym, problem wciąż występuje i firma wprost stwierdzi, że nie może zrobić nic więcej, klient może domagać się obniżenia łącznej sumy należnej do zapłaty.

Jeśli na skutek niepoprawnie wykonanej dezynfekcji pojawiły się szkody — na przykład firma uszkodziła płytki w łazience — to należy domagać się obniżenia kwoty zapłaty. Jeśli straty przerastają wartość samej usługi, klient może domagać się zadośćuczynienia finansowego o odpowiedniej wartości.

Czas ma znaczenie

Reklamacja na usługi dezynfekcyjne powinna być złożona możliwie jak najszybciej. Firmy mogą, a wręcz powinny, zabezpieczyć się stosownym zapisem w umowie, bo w przypadku walki z insektami, zdecydowana większość działań przynosi poprawę na pewien czas.

Jeśli firma nie zawarła w umowie odpowiednich zapisów, można wyjść z założenia, że klient może domagać się poprawek przez dwa lata od odebrania usługi. Jeśli więc w tym czasie na metrażu ponownie pojawią się na przykład karaluchy, to przedsiębiorca powinien wykonać usługę o charakterze naprawczym.

W razie ewentualnego sporu między stronami kluczowe są zapisy Kodeksu Cywilnego. Rozprawa zwykle odbywa się w sądzie właściwym dla siedziby firmy, która wykonywała usługę, jednak mogą zdarzyć się od tej reguły odstępstwa.

Spory tego typu nie zdarzają się często, bo zdecydowana większość firm, która działa w branży dezynfekcyjnej wie, że jest to bardzo specyficzny rynek, dlatego też odpowiednio zabezpiecza zasady reklamacji w stosownej umowie, która co do zasady, powinna dobrze chronić zarówno usługobiorcę jak i przedsiębiorstwo świadczące usługi dezynfekcyjne.

Czy ten artykuł był przydatny?

Udostępnij:

Promocje

Chusteczki do mycia i dezynfekcji Velox Wipes NA w puszcze 14,99 zł

Polecane

Chusteczki do mycia i dezynfekcji Velox Duo Wipes 14,46 zł 17.01 zł
Koncentrat do mycia i dezynfekcji Quatrodes Extra 66,23 zł

Bestsellery

Chusteczki do dezynfekcji rąk i powierzchni MEDISEPT 14,46 zł 17.01 zł